برخی ابزارهای کشاورزی مورد استفاده در قدیم اسفندآباد:

 

هوچین:وسیله ای که در باد دادن خرمن کوبیده جهت جدایی گندم از کاه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شالی: چهار گوشه ای به ابعاد 2 متر که در هر گوشه تکه طنابی به طول 50 سانتی متر بسته شده است و از الیاف پنبه ای و یا کیسه های کود شیمیایی درست می شود که برای جمع آوری محصولات و علوفه از آن استفاده می شود.

 

جوآل: وسیله ای بافته شده از پنبه که در ابتدا ابعادی 1 متر در 320 سانتی متر دارد که پس از دوخت شبیه به یک گونی می شود که نسبت به گونی بزرگتر و حجم زیادتری دارد و همچنین استقامت و انسجام بیشتری را دارا است و وسیله حمل گندم و کاه می باشد.

 

خورجین: وسیله ای دیگر که توسط زنان روستا در کارگاه زمینی بافته می شد . در ابتدا شبیه گلیمی است که پهنای 1 متر و طول 4 متر که پس از اتمام بافت ، دوخته می شود و بر روی الاغ گذاشته می شود و برای حمل محصول و علوفه مورد استفاده قرار می گیرد .

 

کُداَرو: وسیله ای دیگر که آن هم در ابتدا به صورت گلیم بافته می شد و پس از دوخته شدن با نخی که از روده گوسفند تهیه می شد در جابه جایی کود و بردن به مزرعه و جابه جایی خاک و گل برای ساختمان مورد استفاده قرار می گرفت که در صورت بودن الاغ قابل استفاده بود.

 

قداره: ابزاری درست شده از چوب و تیغه آهنین برنده و خمیده که برای بریدن یونجه استفاده می شد.

امیر حمزه بحرینی:سلام به تمام اسفند ابادي هاي عزيز دوران كودكيم را در اسفند اباد گذراندم اما اكنون كه 46 سال دارم هنوز خود را يك اسفند ابادي ميدانم و اخبار اسفد اباد را دنبال مي كنم به همه هم كلاسي هاي عزيزم سلام عرض مي كنم و از راه دور همه را مي بوسم از وبلاگ شما نيز تشكر مي كنم امير حمزه بحريني همراه 09179210385

محمود مقیمی:چخم خاش ، دوکُم کج =چرخ ریسندگیم خوش بچرخد و دوکم کج باشد / کنایه از بروفق مراد بودن

علی شمس:سلام به شما آقای بحرینی خوشحالم که هنوز محل بچگیتان را فراموش نکرده اید من اون موقع خیلی کوچک بودم ولی تا حدودی شما را بیاد میآورم.


موضوعات مرتبط: آداب و رسوم اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 22 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

 این حمام بعد از حمام خزینه ساخته شد اما به علت آتش سوزی دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و تخریب شد.

 

 

و پس از مدتی حمام دیگری بنا گشت که آن حمام  هم زیاد مورد استفاده قرا نگرفت . به علت اینکه مردم اسفندآباد به ساختن حمام خانگی رو آوردند .

 

 

این حمامی بود که قبل از ساختن حمام خانگی از ان استفاده میشد.

 

فرستنده: آقای محمد مطیعی

 

 

مدیر سایت: به درخواست عضو وبلاگ " دم حموم" / با تشکر از آقای مطیعی

دم حموم:سلام خواسم بابت عکسای دم حموم تشکر کنم آقای مطیعی دسود درد نکنه.

Ali:سلام

بسیار عالی

مرتب سر میزنم اینجا ولی حرفی برا گفتن ندارم

موفق باشین


موضوعات مرتبط: عکس اسفندآباد ، ارسالی اعضا ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 20 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

عنوان «یادی از رفتگان اسفندآباد» و « شهدای اسفندآباد » در بخش موضوعات وبلاگ ایجاد شده است.شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید با ارسال مشخصات ، اطلاعات و تصاویر اموات خود و نیز هرآنچا راجع به شهدای ولایت می دانید، محتوای این بخش را زینت دهید. با پیام خود خاطراتی از ایشان بنویسید و یاد ایشان را زنده نگهدارید. 

جهت شادی روح اموات و درگذشتگان فاتحه‌ای قرائت نمایید... 

 

فرستنده: مرضیه سلمان پناه

علی:خدا بیامرزد همه رفتگان را

مهرداد شمس:باسلام.تنها نام نیک است که می ماند. ان شاالله قرین رحمت الهی قرار گیرند.

محمد:خدا رفتگان خاك را بيامرزد براي شادي روحشان صلوات

مجید:با سلام / خدا رحمت کند مهرداد شمس را  دقیقا پشت سر  جایی که عکاس ایستاده  الان سر به تیره طراب آرمیده و  خانواده ، دوستان و  بییندگان وبلاگ اسفندآباد را  عزا دار نموده است . خدا قرین رحمت بی انتهای خود  نمایدش .برای شادی روحش من یقرا فاتحی مع الصلوات .

مرتضی کاظمی:خدا بیامرزم تمام رفتگان را بخصوص برادر عزیزم مرحوم علیرضا کاظمی


موضوعات مرتبط: ارسالی اعضا ، یادی از رفتگان اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 23 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

 در این روستا بادهای شدیدی می وزد و در گذشته خیلی دور بدین صورت با وزش باد و طوفان برخورد می شد: بین 7 الی 13 زن جمع می شدند و یک پیرزن مسن و بیوه را انتخاب می کردند و او قبول می کرد که همسر باد شود.

 همگی به غرب روستا می رفتند و طی مراسمی پیرزن را به عقد باد در می آوردند و مقداری آرد نیز به باد می دادند و معتقد بودند که وزش باد متوقف خواهد شد یا آهسته تر خواهد وزید و پیرزن عقد شده نیز تا سال آینده خواهد مرد.

دم حموم:سلام این مطلبی که شما نوشتید یه خرافه نیست یک عقیده و رسم قدیمی است که در جاهای دیگر ایران هم به آن اعتقاد دارند.


موضوعات مرتبط: آداب و رسوم اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

فرستنده: خانم مرضیه سلمان پناه 

اسفندآبادی:یاد خونه ی مادربزرگم افتادم.خدا رحمتش کنه .رفت و با خودش همه چیز و برد دیگه کسی برا مهمونی به اون خونه نرفت.

حمیدرضا شمس اسفندآبادی:هجوم خاطرات روزگار شیرین گذشته شاید لحظه ای لبخندی را سبب شود، اما نامهربانی امروز این دنیا را بیشتر به رخت می کشد... با همین سن نه چندان زیاد هم می توانم حس کنم که صفا و صمیمیتی که دیروز در حاجی بادوم های عید بود، امروز در شیرینی های آنچنانی نوروز نیست... یادش بخیر طاق ترک خورده ی اتاق پذیرایی مادر بزرگ... یادش بخیر صفا، یادش بخیر مهربانی، یادش بخیر انسانیت...

احمد:ای کاش یادمون باشه که بودیمو که شدیم ای کاش یادمون باشه محبت به گل نیست وبه دل است ای کاش یادمون باشه توقعاتمونو کم کنیمو محبتامونو بیشتر ای کاش یادمون باشه برادروخواهری کوچکترداریم که به مااحتیاج دارن ای کاش یادمون باشه که مردنی داریم بقول شاعر


چوکم نوراست چشمی بارعینک راکشدبینی

زبینی بایدآموزی ره همسایه داری را

ایکاش اول گوش شنوایی خودمون داشتیم تا حرفهای خودمون رابفهمیم 

ایکاش ایکاش 

ایکاش میدونستیم دنیا به مال جمع کردن نیست


موضوعات مرتبط: عکس اسفندآباد ، آداب و رسوم اسفندآباد ، ارسالی اعضا ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 18 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

 این اولین سال و در برخی منازل دومین سال هست که در فصل سرما در اسفندآباد بخاری گازی جای چراغ علاالدین نفت سوز رو گرفته ، حتما هممون کلی خاطره داریم با همین چراغ 

حالا دیگه چراغ علاالدین هم به تاریخ پیوست و قاطی بقیه وسایل قدیمی از جمله چراغ موشی چراغ گرد سوز و چراغ توری و چراغ بادی که برای روشنایی استفاده میشد رفت کنج خونه

و از قدیمی تر ها می شنویم که قبل از اینکه چراغ های نفت سوز بیاد مرد خانه به صحرا میرفت و هیزم میآورد  اتاق گلی مخصوص زمستون داشتن که آتش روشن می کردن و اتاق از دود سیاه شده بود. و فضای صمیمی بین اعضای خانواده و فامیل با گفتن قصه توسط بزرگتر ها و خوردن انار و شکستن تخمه به دور آتش و درون همان اتاق دود گرفته وجود داشت.این هم عکسی از چراغ علاالدین در کنج خونه که خانم مرضیه سلمان پناه زحمت کشیدن و برامون ارسال کردن

 

 


موضوعات مرتبط: عکس اسفندآباد ، آداب و رسوم اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 15 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

بازی سنگ چل مچلا  chal machala: افراد بازیکن به صورت یک صف می ایستادند و دستها را پشت سر می گرفتند یک نفر استاد، سنگی یا چیزی را بر می داشت و عقب صف می خواند و می گفت:

سنگ چَل چَل مَچَلا ،

 کی می چراند گله را،

گله از باغ میاد،

چریده و چاق میاد،

دست به دنبه اش نزنید

که بوی سیرداغ میاد.

 

بازی الاختری:افرادی برای شروع بازی مهیا می شدند و 2 نفر را به عنوان استاد انتخاب می کردند و هر استادی به ترتیب یار می گرفت و بدین ترتیب به دو گروه مساوی تقسیم می شدند.

یک طرف درگاهی می گذاشتند که ممکن بود به وسیله دو سنگ مشخص شود . و از طرف دیگر یک نفر به عنوان عروس انتخاب می شد.

افراد هر دو طرف و عروس با دست چپ از پشت شست پای راست را می گرفتند و گروه عروس دار باید طرف مقابل را با یک دست و با حرکت یک پا کنار بزند و عروس را عبور دهد و از درگاه رد کند .

اگر این کار صورت می گرفت برنده بودند در غیر این صورت بازنده.

و در بعضی مواقع ممکن بود خود عروس قادر باشد با شکست طرفین از درگاه بگذرد.


موضوعات مرتبط: آداب و رسوم اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 14 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

حاج خان بزرگ یکی از ملاکین که در ابرقو ساکن بوده است و مالکیت بعضی از مزارع را در اسفندآباد بر عهده داشته وی با نیروی کار اهالی این قلعه را ساخته است . عمر این قلعه حدود 180 سال می باشد و در مجاورت قنات نصرت آباد ساخته شده و تا به حال درو پیکر آن به طور سالم باقی مانده است.

این قلعه با چهار برج در چهار ضلع و درب ورودی در قسمت ضلع جنوبی و دیوارهایی در پایه به ضخامت 250 سانتی متر و ارتفاع آن به 8 متر می رسد. و هر چه از پایه به بالا می رود ضخامت دیوار ها کمتر می شود .

بر سر در ورودی یک اتاق نگهبانی که هر چهار برج قابل نگهبانی است و کسی که پشت در ورودی قرار می گیرد به وسیله دیده بان یا نگهبان قابل مشاهده است و در اطراف اتاق نگهبانی سوراخهایی به طور مایل وجود دارد که می توان بیرون را نشانه گرفت و از خطر افراد بیرونی در امان بود.

درون قلعه ساختمانها به سه دسته قابل تقسیم است . یک دسته ساختمان ها که در ضلع جنوبی و شرقی داخل قلعه ساخته شده است و مخصوص زارعین بوده است و هر خانواده به صورت گسترده در واحد هایی از آن زندگی می کرده است. اتاق ها دارای طول زیاد و عرض و ارتفاع کم و در آخر هر اتاق محدوده ای به ابعاد 2*3 با دیواری کوتاه جدا شده است. در ضلع شمالی خانه ای مجهز و دارای اتاقهای متعدد و سقف بلندتر و درهای متعدد و راهرو به صورت قرینه  و دارای زیر زمین و باغچه ای در وسط ساخته شده که به خان اختصاص داشته است. و زارعین و رعایای خاطی از نظر خان در زیر زمین زندان می شدند و مجازاتهای دیگری هم وجود داشته است .

محوطه ضلع غربی و قسمتی از ضلع شمالی بدون ساختمان می باشد.محلی برای نگهداری چهارپایان خان که معمولا اسب بوده اند وجود داشته ست که ظرفیت نگهداری 100 راس چهارپا را دارد و در حال حاضر ساختمان آن سالم است و راهی نیز برای رفتن به طبقه دوم وجود داشته است که چهارپا با بار خود قادر بوده بالا برود.

درکتاب اصحاب راس بیان شده است که بعضی از قلعه های اسفندار مجدد بنا شده است و شاید این قلعه از قلعه هایی بوده که تجدید بنا شده باشد چون قدمت آن به 180 سال میرسد.

باغ دهنویی:با سلام : مساحت 1000متر صحيح نمي باشد لطفا اصلاح فرماييد .

مدیر: لطفا در صورت اطلاع مساحت صحیح را اعلام بفرمائید. با تشکر از نوجه شما.

باغ دهنویی:قلعه به صورت مربع شكل مي باشد كه احتمالا 100متر هر ضلع ان طول دارد =10000 متر

دم حموم:از حموم قدیمی اسفند آباد هم بنویسید 


موضوعات مرتبط: درباره اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 10 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

 جهت دانلود کلیپ مداحی جناب آقای محسن مطیعی به لینک زیر مراجعه نمائید.(حجم 10 مگابایت)

جهت دانلود کلیک کنید

 

علی شمس:دوستان خوب و هم ولایتی های عزیز خسته نباشید صدآفرین به همه شما که برای زادگاه کوچکمان زحمت میکشید خدا قوت من هم به نوبه خودم ازفرسنگها راه دور وازکنار دریای مواج ع به شما سلام عرض میکنم.

 

مجید مختاری:با سلام در خصوص مراسم الوداع در این مطالب چیزی ندیدم تاریخچه و چگونگی برگزاری را هرکس دارد می تواند به این مطالب اضافه کند /ممنون 

 

عباس زرنگار:سلام. باعرض خسته نباشید ب هم ولایتی های عزیز و اقا محسن ...

 

رضا نصیری:سلام و خسته نباشيد خدمت مسولين سايت و هم ولايتي ها...............

شمس:چرا نمیشه دانلود کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟/

مدیریت سایت: متاسفانه لینک دانلود توسط سایت پشتیبانی آپلود حذف شده است.


موضوعات مرتبط: معرفی اسفندآبادی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 7 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

این تصویر متعلق به اصغر عابدین پور فرزند محمد عبداله می باشد که به جای پدرش به عزاداران امام حسین (ع) خدمت می کند . کار جمع آوری کت و کاپشن های عزادارن و تحویل دادن به ایشان درپایان عزاداری را پدر ایشان انجام میداد و حالا آقای اصغر عابدین پور  راه پدرشان را ادامه می دهند . خدا به این بنده خدا اجر عنایت کند و امام حسین (ع) د ر زندگی همراه این بزرگوار باشد.

ارسالی از جناب آقای محمد مطیعی

 

پیوست : ارسالی "باغ دهنویی":هم ولايتي ها سلام :عكس هاي مراسم عزاداري و زنجير زني محرم را ميديدم .يادم به يك سنت خوب در ايام قديم افتادم كه به نظر رسيد ذكر از ان شود و فاتحي براي مجري ان .


30 الي 35 سال پيش كه محرم الصفر در زمستان بود و هوا شب هاي كوير هم سرد هيات زنجير زني در اين 10شب اول از حسينيه سيد الشهدا حركت ميكرد و در منزل مرحوم صمد مقيمي در مراسم سخراني روحاني شركت ميكردند و اخر شب از منزل مرحوم صمد مقيمي شروع ميكردند به زنجير زدن و در حسينيه ختم مي شد.

مردي دران زمان بود بنام محمد عبداله عابد0 چاچويي داشت و قدي كوتاه 0

هيات زنجير زن كت هاي خود را تحويل مرحوم محمد مي دادند و محمد همه را در چاچو مي ريخت و به دوش مي كشيد تا منزل صمد مي برد .منظم كت و كاپيشان ها را اويزان ميكرد تا مراسم زنجير زني كه تمام مي شود بپوشند كه سرما نخورند اخر شب نيز اين مراسم كت جمع كردن و رساندن به حسينيه بود0 (كليه كسانيكه در ان مراسم هاي عزا داري بودند والان اسير خاكند روحشان شاد)

 

 


موضوعات مرتبط: عکس اسفندآباد ، معرفی اسفندآبادی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 6 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

 

برگزاری نماز ظهر عاشورا در هیات صاحب الزمان (عج) اسفندآبادیهای و اسدآبادیهای مقیم شیراز

جهت مشاهده بقیه عکسها به ادامه مطلب مراجعه نمائید.


موضوعات مرتبط: عکس اسفندآباد ، معرفی اسفندآبادی ها ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : 6 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

 

جهت مشاهده بقیه عکسها به ادامه مطلب مراجعه نمائید.

عکسهای ارسالی از جناب آقای محمد مطیعی

 

ع-ش :سلام دستت شما درد نکنه خیلی جالبه بدجوری بغض گلوم را گرفت وقتی این تصویر را دیدم آخه اطراف همین حسینیه خونه ماست اما چه کنم که دیگر پدر ومادری نیست که منتظر آمدن ما باشه...

n.shams:عکس های خیلی خوبی ی ی ی ی ی ی ی ی ی.بود .ممنون 

مجید:با سلام / عکس ها خیلی قشنگند و واقعا ایام محرم ایامی است که هرکس به نحوی برای امام حسین عزاداری می کنه اما اینجا مناسب دیدم از مداحانی که تا الان نامی از شون برده نشده یادی بکنم کسانی که در واقع با صدای گرمشون نوحه می گفتن : ی1- حاجی علمدار که الان سه تا پسراشون هم نوحه می گن 2- حاج ایاز مقیمی 3- مرحوم امرالله طهماسبی که دایی حاجی علمدار بوده و حتی در برخی موارد شعر هم می گفته است با این مضمون : ای آقای خمینی تو نایب حسینی --- وارد شوی به ایران شود شور و شئینی ( شادی ) 4 ذاکر و قران خوان محمد طهماسبی - در واقع طایفه مخوان صدای خوبی داشته اند و خواهر زاده های انان ( عباس ، حاجی ، محمد علمدار )صدای خوب را از آنان به ارث بوده اند و در ضمن قدرت طهماسبی برادر زاده آنان صدای خوبی دارد.

 


موضوعات مرتبط: عکس اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : 7 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

عنوان «یادی از رفتگان اسفندآباد» و « شهدای اسفندآباد » در بخش موضوعات وبلاگ ایجاد شده است.شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید با ارسال مشخصات ، اطلاعات و تصاویر اموات خود و نیز هرآنچا راجع به شهدای ولایت می دانید، محتوای این بخش را زینت دهید. با پیام خود خاطراتی از ایشان بنویسید و یاد ایشان را زنده نگهدارید.  

فرستنده: آقای محمد مطیعی

فرستنده: خانم مرضیه سلمان پناه

 

مهرداد شمس: شهدای گرانقدری که برای حفظ وطن خونشان را نثار کردند ان شاالله در روز قیامت شفاعتمان کنند.


موضوعات مرتبط: ارسالی اعضا ، شهدای اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 27 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.