مسئول ستاد حوادث غیر مترقبه ابرکوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: وزش این باد که در ساعت دو بعد از ظهر سرعتی معادل 20 متر در ثانیه داشت اکنون با شدت ماکسیمم 119 کیلومتر ادامه دارد که تاکنون مشابه آن دیده نشده بود.

جواد شمس افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده، درخت کهنسال پده در روستای هارونی که از درختان کهنسال ابرکوه به شمار می‌رود نیز از ریشه درآمده است.

وی افزود: وزش طوفان به حدی سنگین است که یک قدمی نیز دیده نمی‌شود و این وضعیت حدود دو و نیم ساعت ادامه داشته است.

رئیس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه روستای اسفندآباد همیشه بیشترین حجم از طوفان را به خود می‌بیند، اظهار داشت: وزش طوفان به حدی شدید است که پیرمردهای روستا نیز تاکنون تجربه مشاهده چنین طوفان‌هایی را نداشته‌اند.

امرالله اژدرپور افزود: طوفان تمامی محصولات کشاورزی را به زیر خاک برده است و خاک بسیاری از مزارع نیز توسط باد جابجا شده است.

وی ادامه داد: طوفان چند کانکس پیمانکاران در اسفندآباد و منطقه چاه گیر را جابجا کرده و یکی از آنها تکه تکه شده است.

اژدرپور گفت: دیوار تعدادی از خانه‌های روستایی نیز فرو ریخته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم سرعت باد را 200 کیلومتر برآورد می‌کنند.

گرد و خاک فضای تمامی خانه‌ها را پوشانده و مردم شهرستان در خانه های خود در حال تنفس خاک هستند.

هیچ ترددی در خیابان‌ها مشاهده نمی‌شود و صدای غرش طوفان تنها صدایی است که در سطح شهرستان شنیده می‌شود.

محور دهشیر ـ ابرکوه نیز کاملا مسدود شده و شعاع دید در این محور به یک متر رسیده است.

شماره: 13911216001326


موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

ابركوه - خبرگزاري مهر: مسئول ستاد حوادث غيرمترقبه ابرکوه گفت: وزش طوفان شديد به سرعت 120 كيلومتر در ساعت، درخت پده در روستاي هاروني كه يكي از درختان كهنسال كشور بود را از ريشه درآورد. 

جواد شمس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنا به گزارش های رسیده، وزش بادهای سنگین که از ساعاتی پیش آغاز شده است اکنون به ماکسیمم 119 کیلومتر در شهر ابرکوه رسیده است.

وی افزود: طوفان باعث پرتاب شدن کانکس نگهبانی سایت گورخر در منطقه چاه گیر شده است و نگهبانی که در آن مستقر بود نیز دچار آسیب شده است.

شمس گفت: بعد از روستای هارونی نیز حدود 10 تیربرق دچار آسیب و یا واژگون شده است و برق روستاهای هارونی و اسفندآباد از سه ساعت پیش قطع است ضمن اینکه برق روستای فیض آباد در مسیر ابرکوه به یزد نیز با تلاش مسئولان در حال وصل شدن است.

وی گفت: در حال حاضر بواسطه شدت باد امکان هیچ فعالیتی برای رفع مشکلات وجود ندارد.

فضای خانه ها نیز مملو از گرد و غبار است و نفس کشیدن را با مشکل روبرو کرده است.

صدای غرش طوفان باعث وحشت مردم و به خصوص کودکان شده و شهر کاملأ تعطیل است.

این در حالی است که مردم روستاهای بخش بهمن با مشکلات بیشتری در این زمینه روبرو هستند و به گفته رئیس شورای اسلامی اسفندآباد طوفان با سرعت بیشتری نسبت به مرکز شهرستان جریان دارد.

بسياري از محورهاي ابركوه از جمله محور دهشير - ابركوه كاملا مسدود شده است و شعاع ديد به شدت كاهش يافته است.

کد خبر: 2013302 
 
تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ - ۱۷:۱۱
 


موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

 ابرکوه - خبرگزاری مهر: روستای اسفندآباد ابرکوه به عنوان بزرگترین روستای شهرستان و مرکز یک دهستان، فاقد هرگونه امکانات ورزشی است و این در حالی است که همه روزه شاهد بازگویی مطالبی در حمایت از روستا و روستاییان هستیم که بیشتر آنها رنگ و بوی شعار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مشکلات ورزش ابرکوه و کمبودها به صورت کلی دردی است که بارها بر زبان مردم و مسئولان رانده شده و خبرنگاران نیز به انعکاس آن پرداخته اند اما حدیث كمبودهای ورزش روستایی کمتر به چشم آمده است.

جوانان روستای اسفندآباد بخش بهمن ابرکوه که روستای آنها مرکز دهستان اسفندار نیز هست، نسبت به دیگر مناطق شهرستان دردهای مضاعف دارند.

بعد مسافت همچنین نبود هیچ سرگرمی یا وسايل تفریحی، آنان را رنج می دهد.

400 روزشکار اسفندآباد هیچ امکاناتی ندارند

دهیار دهستان اسفندآباد در گفتگو با خبرنگار مهر كه به روستاي اسفندآباد سفر كرده است، اظهار داشت: سابقه ورزش در این روستا به حدود 50 سال قبل باز می گردد و آن زمان تیمهای خوبی را برای رقابت به مرکز شهرستان اعزام می کردیم و حتی با شهرستان های همجوار نیز مراودات ورزشی خوبی وجود داشتيم.

محمود شمس افزود: در این روستا حدود 400 زن و مرد ورزشکار وجود دارد که در رشته های مختلف ورزشی همچون فوتبال، فوتسال، والیبال و ورزش های رزمی به فعالیت می پردازند.

وی در مورد امکانات ورزشی موجود گفت: هیچ امکانات ورزشی نداریم و حدود 10 سال پیش یک خیر برای ساخت یک سوله ورزش اقداماتی انجام داد كه تنها اسکلت آن برپا شد و بقیه کار ناتمام ماند.

تنها سالن ورزشی روستا نیمه تمام مانده است

شمس بيان داشت: در حالی که شاهد هستیم در روستاهای مختلف استان یزد و در طی سفرهای رئیس جمهور اکثر روستاهای استان دارای سالن ورزشی شده اند، در این روستای هزار و 500 نفره، جوانان و ورزشکاران از داشتن این حداقل محروم هستند.

وی افزود: کار ساخت یک سالن ورزشی نیز از طرف دولت از دو سال پیش آغاز شده و طبق برنامه بنا بود ساخت آن تا پایان سال 90 به اتمام برسد که تاکنون فقط سوله آن برپا شده و اعتباری برای اتمام آن در نظر گرفته نشده است.

تنها رختکن ورزشی داریم!

شمس ادامه داد: تنها کاری که بعد از انقلاب اسلامی در بخش ورزشی روستا انجام شده است، ساخت یک رختکن در کنار سالن در دست ساخت است که با توجه به نبود هيچ يك از امكانات ورزشي در اين منطقه، اين رختكن نيز هيچ كاربردي ندارد.

وی افزود: ورزش بهترین راه برای هدایت نسل جوان به سمت گذران اوقات فراغت است و متأسفانه با وجود عدم امکانات ورزشی، شاهد روی آوردن جوانان به سمت تفریحاتی چون نشستن در کنار کوچه ها و موتورسواری و یا روی آوردن به سمت مواد مخدر هستیم.

شمس ادامه داد: متأسفانه درآمد کم نیز باعث شده ورزشکاران نتوانند با پرداخت هزینه رفت و آمد و کرایه سالن های ورزشی، از امکانات ورزشی موجود در شهرستان و حتی مرکز بخش استفاده کنند.

نبود درآمد استفاده از امکانات ورزشی شهرستان را محدود کرده است

وی يادآور شد: سال گذشته برای کمک به ورزشکاران که باید برای حضور در محل های ورزشی و مسابقات دارای بیمه ورزشی باشند، حدود 300 نفر را از محل بودجه های دهیاری بیمه کرديم اما امسال با توجه به اینكه دهیاری هیچ اعتباری نداشت، قادر به این کمک حداقلی نیز نشدیم.

شمس گفت: تنها کمکی که امسال قادر به انجام آن شدیم، نگرفتن حق ناچیز دهیاری از تنها  اتوبوس روستا که مردم را به مرکز شهرستان انتقال می دهد بود و از راننده خواستیم به جای آن ورزشکاران را به محل های ورزشی شهرستان منتقل کند.

مدرسه متروکه تنها محل تمرین ورزشکاران است

رئیس شورای اسلامی روستای اسفندآباد نیز اظهار داشت: با هماهنگی تربیت بدنی با آموزش و پرورش، مدرسه مستعمل آموزش و پرورش را که دیگر امکان تحصیل دانش آموزان در آن فراهم نیست به محل تمرین تیم ها تبدیل کرده ایم و امکانات محدود اختصاص داده شده توسط اداره ورزش و جوانان مانند دمبل و... را در اختیار ورزشکاران قرار داده ایم.

امان الله اژدرپور افزود: به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای جوانان روستا نیستیم و این در حالی است که روستا با مشکلات بسیار دیگری نیز روبرو است.

سرپرست اداره ورزش و جوانان ابرکوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکلات ورزشی در این روستا را قبول داریم و در تلاش هستیم که سالن ورزشی روستا را در صورت تأمین اعتبار، تکمیل کنیم.

ابوالفضل قاسمی افزود: امکانات ورزشی شهرستان بسیار محدود است و تنها کمکی که از جانب ما می تواند صورت بگیرد، کمکهای محدودی برای تأمین برخی از تجهيزات است و در طی دو سال تصدی خود بر ورزش شهرستان، هر سال حدود یک میلیون تومان به این امر اختصاص یافته است.

افراد تحصیلکرده روستایی به زادگاه خود باز نمی گردند

در حالی که کمترین امکانات در روستاها و شهرهای کوچک وجود دارد شاهد موفقیت های زیاد جوانان روستایی در زمینه های مختلف هستیم.

جوانان روستایی با توجه به قابلیت هایی که دارند، تنها چاره برای پیشرفت خود را مهاجرت به شهرهای بزرگ مي دانند و همین امر باعث شده افرادی که موفق به مهاجرت شده اند، بعد از پایان تحصیلات به روستاها و شهرهای کوچک بازنگردند.

نتیجه عدم توجه به روستاها و شهرهای کوچک، به عنوان مثال حضور ده ها تحصیلکرده در رشته های مختلف از روستای اسفندآباد ابرکوه در سطح کشور و به خصوص تهران است که اگر چه دلبستگی زیادی به منطقه خود دارند و در ایام نوروز شاهد حضور انبوه آنان در این روستا هستیم اما هیچگاه امکان حضور آنان و فرزندانشان برای خدمت به مردم شهرستان فراهم نشده است.

کد خبر: 2012741 
 
 
تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶   گزارش:رحیم میر عظیم


موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

آبرکوه - خبرگزاری مهر: بی توجهی هایی که به قلعه حاج خان اسفندآباد شده است او را همردیف بسیاری دیگر از آثار فرهنگی شهرستان ابرکوه قرار داده و در حالی که اين قلعه تاريخي تا 10 سال پیش محلی مسکونی بود، امروز به مخروبه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سفر یکروزه به اسفندآباد از توابع بخش بهمن ابرکوه در 30 کیلومتري مرکز شهرستان و در گذر از کوچه های زیبای این روستای تاریخی، به سمت قلعه حسن خان راهنمایی شدیم.

قلعه اي عظيم با سردري رفيع داراي حصارهاي چينه اي بلند با ارتفاع حدود هفت تا 9 متر با استواری همچنان ایستاده است و رهگذران را نظاره می کنند.

یکی از همسایگان که گویا احشام خود را در این قلعه نگهداری می کند، درب را بر روی ما می گشاید.

با توضیحات همراهان متوجه شديم که در ابتدا وارد عمارت خان نشین شده ایم. جایی که هیچ نمودی از این نام ندارد و اكنون به محل نگهداری دام و طیور تبدیل شده است.

به جز رئیس شورای شهر و دهیار روستا، در اين سفر منوچهر شمس اسفندآبادی یکی از محققان محلی نيز با همراهي خبرنگار مهر، اطلاعات وسيعي در اين زمينه در اختيارمان قرار مي دهند.

در برخی از کتب منتشره در مورد ابرکوه در می یابیم که اين قلعه متعلق به حاج عبد الرضا خان معروف به حاج خان است و قدمت آن به دوران قاجاریه بر می گردد.

زيباترين بخش داخل قلعه نیز خانه "خان نشين" با سبك معماري قاجاريه  است كه به شدت مخروبه شده است.

ارتفاع دیوارها 10 متر و ارتفاع برج ها 11.5 متر و ارتفاع سردرب یا پیشگاه که از حیث معماری در مقایسه با قلاع دیگر نمونه است، 13متر و ابعاد آن 80 در 80 و ضخامت پی ها بیش از دو متر است که جلوه های زیبایی را به این قلعه داده است.

قدمت قلعه حاجی خان به قبل از دوران قاجار می رسد

هر چند که قلعه را حاج خان بزرگ ساخته اما دیوارها بر روی پی قلعه قدیمی بنا شده و این گویای آن است که قدمت قلعه قدیمی به دوران قبل از قاجاریه می رسد.

عمر قلعه فعلی حدود 180 سال است و در مجاورت قنات نصرت آباد ساخته شده و در و پيكره بنا تاكنون سالم باقي مانده است.

این قلعه با چهار برج در چهار ضلع و درب ورودی در قسمت ضلع جنوبی و دیوارهایی در پایه به ضخامت 250 سانتی متر و ارتفاع آن به هشت متر می رسد و هر چه از پایه به بالا می رود، ضخامت دیوار ها کمتر می شود.

بر سر در ورودی یک اتاق نگهبانی وجود دارد که قابلیت نگهبانی از چهار برج را دارد و کسی که پشت در ورودی قرار می گیرد به وسیله دیده بان یا نگهبان قابل مشاهده است و در اطراف اتاق نگهبانی نیز سوراخهایی به طور مایل وجود دارد که می توان بیرون را نشانه گرفت و خطرات از ناحیه افراد بیرون از قلعه را کاهش داد.

قلعه حاجی خان تا 10 سال پیش مسکونی بود

ساختمان های داخل قلعه نیز که به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تا سال 82 سالم بوده و مردم در آن ساکن بوده اند به چند دسته تقسیم می شده که یک دسته مخصوص زارعین، قسمتی متعلق به خان و زیرزمین هم به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است.

در قسمتی دیگر نیز محلی برای نگهداری چهارپایان خان که معمولا اسب بوده اند وجود داشته که ظرفیت نگهداری 100 راس چهارپا را دارد.

قلعه حاجی خان مورد بی محبتی قرار گرفته است

رئیس شورای  اسلامی اسفندآباد در مورد اين قلعه به خبرنگار مهر گفت: به این قلعه زیبا عملأ توجهی نشده و این بی توجهی ها باعث شده قلعه ای که تا حدود 10 سال پیش مسکونی بود، اکنون به خرابه تبدیل شود.

امان الله اژدرپور افزود: چند سال پیش از طرف میراث فرهنگی مبلغی را برای ترمیم قلعه در نظر گرفتند که حتی کفاف تکمیل اندود کردن دیوارهای بیرونی قلعه را هم نداد و قسمتی از همین کار نیز ناتمام ماند.

قلعه حاجی خان به ثبت نرسیده است/ ثبت میراث هم دردی را دوا نمی کند

اژدرپور گفت: با وجودی که صاحبان قلعه آماده همکاری با میراث فرهنگی هستند، هنوز اقدامی برای ثبت شدن این اثر در فهرست آثار ملی نشده است.

وی افزود: اگر چه آثاری هم که تو سط میراث فرهنگی به ثبت می رسد عملأ رها می شود و تنها باعث گرفتاری های بعدی  شورا و دهیاری می شود و باید همیشه مراقب این آثار باشند تا مورد تجاوز قرار نگیرند اما به هر حال نامي از اين اثر در آثار ملي نيست.

اژدرپور ادامه داد: نمونه واضح بي توجهي ميراث فرهنگي، شهر باستانی و زیر خاک مانده بهمن است که میراث فرهنگی بعد از ثبت این منطقه که بازمانده از دوران هخامنشی است، تنها به نصب چند تابلو در این منطقه بسنده کرده است.

سئوالی که پاسخی قانع کننده نیافته است

اینکه چه زمان می توان شاهد نگاهی در خور به میراث فرهنگی بود، سئوالی است که تاکنون از جانب مسئولان ذیربط پاسخی شفاف به آن داده نشده است.

اقداماتی هم که گاهي در برخی از این آثار انجام می شود نیز دردی از آنها دوا نکرده است.

در برخی از آثار تاریخی می توان شاهد هزینه کرد مبالغی برای ترمیم بنا بود که با توجه به اینکه بعد از آن و برای تکمیل کار، اقدامی نشده، این هزینه ها نیز به مرور تلف شده است.

کد خبر: 2009208 
 
 
تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۱۲  
گزارش و عكس: رحیم میرعظیم


موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

 ابرکوه - خبرگزاری مهر: جوانان روستای اسفندآباد ابرکوه هنوز برای ساخت منزل مسکونی با مشکلات بسیاری روبرو هستند و این در حالی است که مشکلات تأسیساتی زمین های واگذاری بنیاد مسکن نیز هنوز به قوت خود باقی است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، سفر به روستاهاي ابركوه كه از چندي پيش توسط خبرنگار مهر آغاز شده، تاكنون سلسله گزارش هايي در مورد اين روستاها كه نخستين آن، اسفندآباد ابركوه بود، در بر داشته و در اين گزارش نيز به مشكل مسكن مهر در بزرگترين روستاي اين شهرستان پرداخته شده است.

یکی از ملزومات اساسی زندگی تأمین مسکن برای شهروندان است و به همین دلیل دولت به خصوص در سال های اخیر تلاش های بسیاری را در این زمینه به کار گرفته که نمونه این فعالیت ها را می توان در ساخت مسکن های مهر جستجو کرد.

تأمین مسکن روستایی از مهاجرت جلوگیری می کند

لزوم توجه به روستاها و ایجاد زیربناهای زندگی که مسکن از اصلی ترین آنها به شمار می رود، برای جلوگیری از مهاجرت مردم روستاها به عنوان بزرگترین قطب های تولیدی کشور همیشه از زبان مسئولان شنیده می شود و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است.

اما در بحث توسعه ساخت مسکن در برخی از روستاهای ابرکوه، جوانان هنوز با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

اگر چه بنیاد مسکن با همکاری دهیاری و شوراهای اسلامی روستاها تعدادی زمین و مبالغی وام در اختیار آنان قرار داده است اما آنچه در سفر به اسفندآباد به عنوان بزرگترین روستای ابرکوه و در گفتگو با مسئولان روستا و جوانان دیده و شنیده شد، نشان می دهد که برای تأمین مسکن روستایی هنوز با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

رئیس شورای اسلامی این روستا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکل گرانی زمین مسکونی باعث شده جوانان برای ماندن در روستا انگیزه لازم را نداشته باشند به همین دلیل با پیگیری های انجام شده، بنیاد مسکن 90 قطعه زمین در این قسمت از روستا به جوانان واگذار کرده است که 15 واحد آن ساخته شده و چندین واحد نيز در حال ساخت است و سه خانواده نیز در این مسکن ها ساکن شده اند.

امان الله اژدرپور افزود: سال گذشته شاهد ساخت 60 منزل مسکونی جدید در روستا بودیم که نشان می دهد که چنانچه مشکلات ساخت مسکن رفع شود، می توان به کاهش مهاجرت از این روستا امیدوار بود.

وی ادامه داد: نیاز به زمین های بیشتری برای واگذاری به جوانان داریم که در این زمینه درخواست هایی نیز به مسئولان ذیربط ارائه داده ایم و امیدواریم هر چه سریعتر به این نیاز پاسخ داده شود.

 

به منظور مطالعه متن کامل گزارش به ادامه مطلب مراجعه نمائید.

 حسین:سلام نظراتتان نمایش داده نمی شود.

مدیریت سایت: با سلام. به علت تبلیغاتی بودن نظرات نمایش داده نمی شود. فقط نظرات مربوط به سایت توسط مدیریت تایید می شود و قابل نمایش است. که البته نظرات مورد تایید را زیر همان پست درج می کنیم.


موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب

عکس خونه آقای شمس خیلی قشنگ هست.امیدوارم  این خونه همین طور حفظ بشه و دست افراد فرصت طلب ازش دور باشه و این افراد دست از هرچی خونه که ثبت آثار ملی هست بردارن و به جای منافع شخصی شون کمی به فکر منفعت روستامون باشن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 


برچسب‌ها:

تاريخ : 10 / 12 / 1391برچسب:, | | نویسنده : |

 ورود سوداگران به جاي ميراث فرهنگي در منطقه بهمن اسفندآباد

ابرکوه - خبرگزاری مهر: در حالی که برای کاوش در محوطه تاریخی شهر بهمن اسفندآباد ابرکوه هیچ اقدامی صورت نگرفته است سوداگران میراث تاریخی، این شهر را ذره ذره از دل خاک بیرون می کشند.

به گزارش خبرنگار مهر، توجه به میراث فرهنگی یک ضرورت است و در مورد اهمیت آنها همین بس که در گذشته، بسیاری از اتباع کشورهای دیگر، برای خارج کردن میراث های گرانبهاي ما در کشورهای دیگر به هر ترفندی دست زده اند که نمونه این آثار و دست ساخته های کشورمان را می توان در موزه های بزرگ دنیا دید.

 

تنها به ثبت میراث های فرهنگی بسنده کرده ایم/ حضور سوداگران در کنار آثار باستانی

علاوه بر درآمدها و اعتبار زیادی که این آثار برای کشورهایی تصاحب كننده آثار ايجاد كرده اند، برای امانت گرفتن این اجناس متعلق به خودمان و نمایش در کشور نیز با دشواری های زیادی روبرو هستیم.

اما متأسفانه هنوز نیز توجه چندانی به داشته های بسیار زیادی که در گوشه گوشه کشور در این زمینه وجود دارد، نداریم و هر از چندی شاهد حضور سودجویان در مناطق ارزشمند تاریخی کشور هستیم که آثار ارزشمند را به گونه ای غیرکارشناسانه و به قیمت از بین بردن آثار دیگر خارج می کنند.

این در حالی است که برخی از این مکان های ارزشمند ناشناخته مانده اند و در مورد برخی دیگر از این مکان ها، تنها به ثبت کردن نام آنها و یا حداکثر نصب تابلو بسنده شده است.

 

 کد خبر: 2006490  تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۸ - ۰۹:۴۶  عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

به منظور مشاهده متنکامل گزارش به ادامه مطلب مراجعه نمائید


موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب

 

"مهر" به روستاهای ابرکوه سفر می‌کند/ مقصد اول روستای باستانی اسفندآباد

 

ابرکوه - خبرگزاری مهر: خبرگزاری مهر در راستای شناساندن روستاهای ابرکوه، اقدام به حضور در روستاهای شهرستان و تهيه سلسله گزارشهايي از ظرفيت‌ها، توانمندي‌ها، كمبودها و مشكلات اين روستا كرده و در گام نخست، روستای تاریخی اسفندآباد از توابع بخش بهمن میزبان خبرنگار این خبرگزاری بود.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ با دعوت رئیس شورای اسلامی روستای اسفند آباد عازم این روستا شدیم تا اندکی از ظرفيت رسانه اي خود را برای شناساندن پتانسیل ها همچنین مشکلات این گوشه از کشور اسلامی هزينه کرده باشیم.
مسیر 30 کیلومتری مرکز شهرستان تا این روستا که از توابع بخش بهمن است طی كرديم و بعد از گذر از شهر مهردشت که مرکز بخش بهمن به حساب می آید، به اسفندآباد وارد شدیم.

اسفندآباد روستایی فرهنگی است و اين شناخت از آنجا حاصل شده كه حدود 15 سال پیش توزیع یکی از روزنامه های سراسری را در شهرستان بر عهده داشتم از مجموع 50 نسخه روزنامه ارسالی یه شهرستان، 20 نسخه را به این روستا ارسال می کردم و اگر روزی موفق به رساندن به موقع این مرسوله نمی شدم باید بارها پاسخگوی مردم این روستا باشم.

اكنون نيز به وضوح می توانیم شاهد فعالیت های فرهنگی بسيار جوانان این روستا برای شناساندن روستای خود به دیگران و ایجاد ارتباط  افراد روستا با اقوامی که از اینجا مهاجرت می کنند هستیم و این کار  اغلب در قالب ایجاد وبلاگ در فضای مجازی صورت می گیرد که با استقبال خوبی هم روبرو شده است.

در اين سفر و با حضور در كوچه پس كوچه هاي ده، لحظاتی مهمان یکی از بزرگترهای ده شدیم و در خانه ای قدیمی که با سبک زیبایی بازسازی شده بود به درد دل های روح الله شمس، پیرمرد 85 ساله اسفندآبادی نشستیم.

کد خبر: 2005207  تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۶ - ۱۵:۱۴  عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

به منظور مشاهده متن کامل گزارش به ادامه مطلب مراجعه نمائید.

مدیریت سایت: از جناب میر عظیم و مسئولان مربوطه که اقدامات لازم را جهت تهیه این  گزارش فراهم نموده اند کمال تشکر را داریم. امیدواریم که به زودی شاهد گزارش تکمیلی و همه جانبه از اسفندآباد باشیم.

مهدی رحیم پناه:شیرازی ها که همه میان....از اون هفت هزار نفری که تو تهران هستن شاید 300 نفرشون هم نیان اسفندآباد چه تو محرم چه تو عید نوروز.بعضی ها که خداوکیلی اسفندآباد رو از ذهنشون پاک کردن واسه اینکه نیان هم مشغله کاری رو بهونه میکنن....والله

n.shams:عکس خونه آقای شمس خیلی قشنگ هست.امیدوارم  این خونه همین طور حفظ بشه و دست افراد فرصت طلب ازش دور باشه و این افراد دست از هرچی خونه که ثبت آثار ملی هست بردارن و به جای منافع شخصی شون کمی به فکر منفعت روستامون باشن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب

گروهی دور هم جمع می شدند و دو نفر استاد را انتخاب می کردند. دو استاد نام یک اسب را مشخص می کردند و با یک تسمه یا کمر بند در وسط گروه قرار می گرفتند و بقیه اطراف آنها دایره وار می ایستادند .

یکی از استادها یک سر کمر بند را در دست می گرفت و سر دیگر را به نفر بعدی می داد و این ادامه می یافت تا نام اسب مورد نظر گفته شود و هر کسی که درست می گفت استاد به او می گفت بکوب و برو.

 و او می بایست بقیه را که فرار کرده بودند تعقیب کند و بزند و استاد هر وقت صلاح می دید، می گفت: جو سیااااااااااااااه.بچه ها بر می گشتند.او را می گرفتند، چشمهایش را می بستند و یک نفر کمر بند را می گرفت و برای استاد می آورد و استاد آن را یا در زمین یا به غیر از زمین پنهان می کرد و وقتی چشم بسته را می آوردند استاد از او سوال می کرد چه کسی کمر بند را آورد اگر راست می گفت از کتک درامان بود و دوباره می پرسیدند کمر بند زمینی است یا هوایی که با ز هم اگر راست می گفت کتک نمی خورد و بدین ترتیب بازی ادامه می یافت.

تل شیونی:سلام خسته نباشین بسیار زیبا و ستودنیه واقعا خسته نباشید فقط نام میبرم برید خودتون توضیحاتشو از قدیمیا بگیرید 1.جیگر جیگر 2.چیش پیریسو 3. تر خشک کنوی 4.شتروی قطار کردن


موضوعات مرتبط: آداب و رسوم اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By SlideTheme :.